A blogot indító
bejegyzésben felvázolt három modell abban is különbözik, ahogy
a potenciális új tagok elérésére tekint. A mai bejegyzésben ezt
vizsgálom meg gyakorlati és bibliai szempontból.
TANTERV
A „Tanterv”
modellt használó ifjúsági szolgálatba érkező új fiatalok a
legtöbb esetben valamiféle hatalmi helyzetnek engedve kezdenek el
az alkalmakra járni. Gyülekezet esetén ez leginkább a családot
jelenti: akik a vasárnapi iskolába járnak, zömmel azért járnak
oda, mert a szüleik a gyülekezet alkalmain vesznek részt, a
gyülekezethez tartoznak valamilyen szinten. Már csak az életkori
sajátosságok miatt sem valószínű, hogy valaki az utcáról
besétál egy ilyen alkalomra és ott ragad és az sem jellemző,
hogy a gyülekezetbe járó gyerekek (sikerrel) elhívják az
osztálytársaikat, barátaikat, hiszen ők ugyanúgy a szüleik
hatalma alatt élnek. Van, hogy ez a modell megmarad a klasszikusabb
ifis korosztálynál is, a gyülekezet „ifijét” gyakorlatilag a
lelkipásztor és a tagok adott korosztályba tartozó gyerekei
alkotják, jobb esetben egy-két lazábban kapcsolódó külsőssel.
(És később a gyülekezet felnőtté avatott tagjai is – legyen
az bemerítés vagy konfirmáció – is ilyen „hatalmi” helyzet
alól, a gyülekezetből érkeznek.)
A közösség
létszámbeli növekedése így a biológiai növekedéshez kötődik,
ezzel az ószövetségi modellnek felel meg, ahol Isten szövetségébe
a többség beleszületett és rendkívüli eseménynek számított,
amikor valaki „pogány” háttérből vált Isten népének
tagjává. (Pl. Ruth esete, vagy Jézus korában a prozeliták.) Ez a
modell az újszövetség idején egyrészt anakronisztikusnak hat,
másrészt óhatatlanul veszteségekkel jár (mert nem biztos, hogy
minden gyerek lelkes ifis lesz, nem biztos, hogy minden hittanos és
konfirmandus megmarad akkor is a gyülekezetben, amikor már önként,
a hatalmi helyzet alól felszabadulva kell döntenie az alkalmakon
való részvételről.
Ehhez a modellhez
tartozik az iskolai vagy gyülekezeti hitoktatás is, nem csak a
céljaiban (tudás átadása), hanem természetében is: legyen
bármilyen jó és élményszerű a hittanóra, alapjában véve egy
kényszerhelyzetről van szó, aki jár rá, többségében nem
önszántából vagy saját kezdeményezéséből teszi (ez nem
jelenti azt, hogy rosszul érzi magát ott). Evangéliumi céljait
(hitre segítés, tanítvánnyá nevelés, életformálás, Isten
dicsőségének keresése) ezért csak nagyon kis mértékben tudja
betölteni, maximum szabályt erősítő kivételekkel.
A „Tanterv”
modellre alapozó, kizárólag a hatalmi helyzeten keresztül
hallgatókat (hittanosokat, vasárnapi iskolásokat, ifiseket) elérő
módszert választó közösségek valahol (öntudatlanul) azt is
elismerik, hogy más módon nem tudják elérni a fiatalokat. A
hatalmi helyzet alól kikerülőknél pedig azzal szembesülnek, hogy
nem bírják megtartani őket („kikonfirmálás”, a tízezernyi
hittanos, aki utána nem jelenik meg az egyházi alkalmakon, a
gyülekezetekből eltűnő fiatal felnőtt korosztály, stb.) Ez nem
elsősorban a rossz módszerek problémája, hanem magából a
helyzetből fakad: az evangéliumot nem lehet hatékonyan
kényszer-hallgatóknak hirdetni, az evangélista számára a hatalmi
helyzet valahol természetellenes. (Hol találkozunk világi
hatalommal rendelkező evangélistával az Újszövetségben?)
A „Tanterv”
modell másik kockázata az, hogy a szolgálat milyenségének
fókusza átkerülhet a résztvevőkről a résztvevők fölötti
hatalommal rendelkezőkre. Mivel az alkalomra való járással
kapcsolatban nem elsősorban a fiatal dönt, ezért nagy lehet a
kísértés arra, hogy ne a fiatalok igényeinek, hanem az őket
odaküldők igényeinek akarjon megfelelni a szolgáló, a
szolgálatot fenntartó. Gyülekezeti környezetben így
előfordulhat, hogy a vasárnapi iskola vagy ifiszolgálat a (hívő)
szülők által megtapasztalt, egy-két generációval korábbi
formákat, hangsúlyokat, módszereket próbálja lekövetni, iskolai
hitoktatás esetén pedig a „megrendelő”, az állami vagy
magasabb egyházi szerv igényeit, elképzeléseit. Ezek önmagában
lehetnek jók és megalapozottak, de mivel az aktuális résztvevőkkel
ezeknek a magasabb fórumoknak nincsen semmi kapcsolata, a helyzetben
benne van a cél- és aránytévesztés lehetősége.
PROGRAMOK
A „Programok”
modellt követő ifjúsági szolgálat esetén az előbbi modellben
vizsgált hatalmi helyzet hiányzik. Azok a közösségek, amik
különféle programokon keresztül próbálnak új tagokat elérni,
arra számítanak, hogy az esetleges érdeklődők egy ilyen
rendkívüli, vonzóbb alkalomra inkább eljönnek, mint egy mezei
ifiórára vagy istentiszteletre. A programmal a meglevő tagokat is
motiválják arra, hogy szívesebben, bátrabban hívogassanak.
Megfelelő módszereket alkalmazva, jó programválasztással,
szervezéssel, hatékony marketinggel valóban szélesebb közönséget
lehet elérni és nagyobb látogatottságot felmutatni – legalábbis
a program idejére.
Mégis, ez a fajta
– nevezzük így – evangélizációs modell legalább két sebből
vérzik.
Az első seb az,
hogy egy olyan versenybe száll be, ahol az esélytelenek nyugalmával
indulhat. A világi programszervezők nagyságrendekkel hatékonyabban
csinálnak mindent, mint amire a minden tekintetben forráshiányos
egyházi szervezők képesek lehetnek. Az a létszám, ami egy
imaházi evangélizációs rendezvényen zajos siker, egy falusi
harmadrangú partihely esetén kínos kudarc. Az evangélizáló
programok esetén nem a lelki tartalmat teszik ki a kirakatba („gyere
el, mert lesz igehirdetés, imádkozás, megtérésre hívás!”),
hanem a körítést („gyere el, mert lesz kaja, játékok, jó
zene, jó fej előadó, stb.), körítés terén viszont egy
gyülekezeti alkalom nem tud versenyezni a világi lehetőségekkel.
A mai fiatalok kultúrájában a szórakoztatás fontos szerepet
játszik és az igények egyre magasabbak, a választék egyre
nagyobb – ahogy a lelkek üressége is a sok csillogás közepette.
Épp ezért az egyházak szolgálatának az utóbbira és nem az
előbbire kell koncentrálnia.
Így a másik –
talán súlyosabb – seb az, hogy a programokra épülő növekedési
modell nem azt teszi ki a kirakatba, amit valójában kínál. A
normál gyülekezeti vagy ifjúsági életbe szeretné integrálni a
reménybeli új tagokat, de ehhez épp hogy egy rendkívüli
gyülekezeti alkalomra hívja őket. Ezzel gyakorlatilag beismeri,
hogy a normál gyülekezeti működést még az állandó, stabil
tagok sem tartják olyannak, hogy az alkalmas lenne új, külsős
embereket, fiatalokat elérni, megszólítani és megtartani. (És
sokszor ezt jól is látják, de ekkor nem a rendkívüli alkalom
szervezése lenne a megoldás, hanem a közösségi élet, alkalmak
átalakítása.)
Ráadásul ha a
programokra épített növekedési modell sikeresnek bizonyul (mert
könnyen lehet bizonyos tekintetben sikeres), akkor kinevelheti a
„keresztény partiarcokat”: a fiatalokat, akik a gyülekezettől
is azt várják, hogy az a pörgés, a szórakozás helye legyen,
akiket az evangéliumi célok és a lelki növekedés helyett a
konferenciákra menetel, a keresztény koncertek, rendezvények,
táborok lelkesítenek, de azok sem a lelki tartalmuk miatt. Mivel
mindez keresztény mázzal van leöntve, az alkalmak látogatottsága
megfelelő és még a bibliai tanítást is elrejtik két pörgősebb
blokk közé, sokan azt hihetik, hogy minden rendben is van. De ez a
„lelki élet” addig tart, ameddig a programok átlépik az egyre
magasabb ingerküszöböt és ameddig nem kell a részvétel mellett
egyéb keresztény erényeket is felmutatni.
A „Programokra”
épülő modell azonban – természetesen – rendelkezik
pozitívumokkal is. Egyrészt egyfajta ellenreakció is lehet a
világtól elvonuló, bezárkózó, életidegen gyülekezeti életre,
másrészt folyamatosan keresi azokat a korszerű kommunikációs és
közösségépítő formákat, amiket a modern, változó világ
felkínál. (És amikről sok gyülekezet egyre inkább leszakad,
zárvánnyá válik.) A hangsúlyokat megfelelő helyre téve és a
programokat nem célnak hanem eszköznek tekintve ez a modell a
korszerű ifjúsági munka fontos eszköze lehet.
PÁSZTOROLÁS
A „Pásztorolásra”
építő modell a növekedést tekintve abból indul ki, hogy egy
egészséges keresztény közösség esetén a növekedés
természetes jelenség, ezért a hangsúlyokat az egészséges, érett
hívők kinevelésére helyezi. A első gyülekezetnél is egy
növekvő közösségről olvasunk, ami úgy növekedett, hogy nem
szervezett rendkívüli programokat a külsősök számára, hanem a
tagokat erősítette, táplálta, kapcsolta össze Istennel: „Ezek
pedig kitartóan részt vettek az apostoli tanításban, a
közösségben, a kenyér megtörésében és az imádkozásban. ...
Az Úr pedig napról napra növelte a gyülekezetet üdvözülőkkel.”
(ApCsel 2, 42.47b)
A pásztorolást
alkalmazó modell tehát úgy evangélizál, hogy az ifjúsági
szolgálat során a fiatalok lelki életét erősíti. Ennek eszköze
a bibliai tanítás (a tanterv-modellből ismerős eszköz), a
tanítványozás, a lelkigondozás, a kiscsoportok kialakítása,
ahol a fiatal szorosabb közösséget alkot más, hozzá hasonló
hívőkkel, ahol ismert, szeretetkapcsolatot él át, számokérhető,
de a lelki élet erősítésének fontos eszköze lehet az is, hogy
különféle kihívások elé állítják, mint például egy
rendezvény, program megszervezése, lelki és gyakorlati feladatok
felelősségteljes teljesítése (a program-modellből ismerős
eszköz.)
A pásztorolás
során nem látványos dolgokból lesznek látványos dolgok. Ha egy
hívő közösség lelki növekedést ér át, azt valószínűleg
számbeli növekedés is fogja követni. Ezt le lehetne vezetni
logikai alapon is, de a legfontosabb érv mellette az, hogy az
újszövetségben is ezt látjuk. Míg a kortárs egyházak (nem csak
a történelmi felekezetek) egyik közös gondolata magukkal
kapcsolatban az, hogy fogynak, népszerűtlenné válnak, a régi
módokon nem tudják megszólítani az embereket, addig a Bibliában
azt látjuk, hogy a gyülekezetnek a növekedés a természetes
jellemzője. A pásztori modell ebbe a látásba kapaszkodva teszi a
legfontosabb helyre a meglevő hívők, tagok táplálását,
fejlesztését - nem csak tanítással, igehirdetéssel, hanem az ige
megélésére való buzdítással, gyakorlati segítéssel.
Itt található a
modell egyik csapdalehetősége: ha a közösség túlságosan befelé
fordul, zárvánnyá válik és nem tudja betölteni a küldetését.
Ezért fontos, hogy megfelelő arányban beépítse a szolgálatába
a másik két modell eszközeit is: a mély bibliai tanítást (ami
nem egyenlő a hosszú tanítással!) az egészséges lelki élethez
és a programjaiban a korszerűséget, a kortárs kultúrához való
kapcsolódási pontok megtalálását és a kihívásokat.
Foglaljuk össze,
honnan szerzik, szerezhetik a különféle modelleket követő
ifjúsági szolgálatok az új tagjaikat:
Modell |
Tanterv |
Programok |
Pásztorolás |
Új tagok fő forrása |
Hatalmi helyzet alól érkező fiatalok: gyülekezeti tagok
gyerekei, a felekezethez tartozó hittanosok. |
Pörgést, szórakozást, rendkívüli alkalmakat
kereső világiak, „unalmasabb” helyekről átjövő hívő
hátterű fiatalok.
|
Az egészséges hívők életét vonzónak találó világiak,
lelki éhséget érző keresők a közösségen kívülről, lelki
növekedést kereső hívők más közösségekből. |
Erősség |
Bibliai tudásanyag átadása. |
Életörömöt sugárzó kereszténység, korszerű módszerek,
a megszólítani vágyottak igényeire való odafigyelés. |
A hívők lelki növekedésének előtérbe helyezése,
„természetes” növekedési modell. |
Kockázat |
Kapcsolatok, lelki növekedés helyett csak az információ, a
„tanok” átadása. |
A formából kiüresedhet a tartalom, mást mutat, mint amit
adni akar, sekélyes lelki életet generál. |
Befelé fordulhat és felszínes bibliai tudást adhat át, ha
kizárja a másik két modell pozitívumait. |
Bibliai alap |
Ószövetségi modell. |
Még nem találtam. |
Újszövetségi modell. |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése