A lelki apátia bemutatása és a
hozzá vezető belső és külső okok után nézzük meg, hogy -
Sean Dunn könyvét kiindulási alapnak használva - hogyan lehet
kimozdítani a fiatalokat ebből az állapotból.
Az első lépés mindenképpen a
probléma felismerése. Ehhez tisztában kell lenni azzal, hogy
milyen az egészséges, növekvő keresztény élet, azzal, hogy a
hívő ember nem írható le sablonokkal, hiszen Isten mindenkit
másnak teremtett, más lelki ajándékokat ad neki, más feladatra
hívta el Krisztus testének szolgálatára. Nem lesz mindenki
tanító, evangélista vagy dicsőítő zenész. Ugyanakkor vannak
olyan keresztény tulajdonságok, ami minden hívőé és amit a
fiatal hívőktől is jogosan elvárhatunk. Nem lesz mindannyiukból
tanító vagy igehirdető, de Isten igéjének rendszeres
tanulmányozása, a Biblia olvasása minden megtért ember hívő
életének része kell hogy legyen. Nem lesz mindenkiből
„imaharcos”, de az egyéni és a testvérekkel való rendszeres
imádkozás a lelki élet elengedhetetlen része kell hogy legyen.
Nem lesz mindenkiből milliókat megtérésre hívó és vezető
sztárevangélista, de a hit megvallása (de minimum a vallástételre
való készenállás) még a kamasz hívőktől is elvárt. Ugyanez a
helyzet a szolgálattal: nem lehet egészséges hívő élete annak a
fiatalnak, aki semmiféle szolgálatot nem vállal a hívő
közösségében (vagy egyenesen nem tartozik hívő közösségbe).
A szolgálat lehet sokféle (a gyülekezeti helyiség takarításától
kezdve az imakör vezetéséig vagy áhítat tartásáig), de
szolgálni kell. A fiataloknak is.
Ha olyan fiatalok közt szolgálunk
(vagy csak ismerünk olyan fiatal hívőket), akik beleragadtak a
lelki apátia állapotába, az első és a legfontosabb dolog az
imádkozás. Sean Dunn szavaival „imádkozzunk gyakran és
imádkozzunk agresszívan” (29. old), hordozzuk imádságban a
lelki életében megragadt fiatalt, Isten elé hozva azokat a konkrét
dolgokat, amikkel küzd. „A kitartó imádság a legkeményebb
szívet is megpuhíthatja.” (ibid.) Ez mindennek az alapja, ha
nem tudunk kitartóan imádkozni a lelki apátiával küzdő
fiatalokért, akkor addig ne is lépjünk tovább, amíg nem sikerül
ezt megoldanunk.
A további lépések közül
néhány:
- Ne elégedjünk meg azzal, hogy a fiatalok elméleti tudással rendelkezzenek a hitről, ne tudjuk le a probléma kezelését egy csupán információt átadó tanítással. A legtisztább és legalaposabb elméleti tudás is felfuvalkodottsághoz és önigazoláshoz vezet, ha nem kapcsolódik gyakorlattal. (28. old.) Állítsuk őket konkrét kihívások elé, ahol a bibliai tanítások gyakorlatban való működőképességét is megtapasztalhatják – vagy a saját kudarcaikat, ha önerőből, Isten nélkül akarják ezt megoldani. Nem is kell messzire menni: valósítsuk meg a közösségen belül azt a testvéri szeretetet, amivel az Újszövetségben és legnagyobb parancsolatban találkozunk.
- Lépjünk túl a kifogásokon! Tudatosítsuk a fiatalokban, hogy mindenki maga felelős a saját hitéért, akkor is, ha már sokadik generáció óta keresztény családból származnak. Könnyű másokat okolni a saját lelki problémáinkért, megfeneklett lelki életünkért. Lehet hivatkozni szülőkre, ifivezetőre (mondjuk az előbbiek képmutatók, az utóbbi tehetségtelen), lehet, hogy a kritika jogos is és ezek a személyek tényleg olyanok, hogy akadályozzák az ember lelki életét – de ekkor sem indokolható az apátiába süllyedés, ekkor sem ruházható át a felelősség. Legtöbbször a kifogások azok, aminek látszanak: kifogások, nem pedig valódi akadályok, kényelmes indokok, amivel próbálják magyarázni a bizonyítványt. Ne fogadjuk el! (39. old.)
- Iktassuk ki a média által jelentett torzítást! (Sean Dunn „szűrőnek” hívja, a fiatalok által fogyasztott média kiszűri a keresztény tanítás bizonyos részeit, ezért éreztem pontosabbnak a „torzítás” szót). (41. old.) A világi média olyan viselkedésmódokat, olyan értékeket közvetít, amik ellenkeznek a bibliai emberképpel és értékekkel. Hiába gondolják a keresztény fiatalok, hogy ez rájuk nem hat, a felmérések alapján ez nem igaz. A túlzott és kritikátlan világi médiafogyasztás eltorzíthatja a keresztény fiatal gondolkodását saját magával kapcsolatban (pl. a világi szépségideálhoz méri magát), a szexuális tisztasággal kapcsolatban, kevésbé lesz ellenálló a csoportnyomással szemben, viszonylagosnak fog gondolni egyes bibliai igazságokat, kijelentéseket. Személyesen még hozzátenném, hogy a keresztény média is hasonló módon torzíthat, irreális ideálokat állítva fel vagy a „keresztény popkultúra” (koncertek, megarendezvények) felmagasztalásával az a kényszerképzet alakulhat ki a fiatalban, hogy ezek a pörgős dolgok jelentik az igazi lelki élményeket, az igazi „dicsőítést”, és ami otthon, a hétköznapokban van, az maga az unalom.
A vezeték nélküli internettel és a hordozható eszközökkel a modern fiatal médiához való kapcsolódása akár reggeltől estig tarthat, nem ritka látvány az istentisztelet közben okostelefonozó hívő fiatal sem már. Az ezzel kapcsolatos lépések ezért fontosak, de még fontosabb, hogy ezt ne törvényeskedve tegyük, hanem szeretettel és hitelesen - „a legkiválóbb utat” mutatva. (1Korinthus 12,31b)
- Hozzuk ki őket az elszigeteltségből! A lelki apátia belső okainál már említettük az elszigeteltséget. Ez az elszigeteltség jelenthetui azt, hogy valaki közösségbe tartozás nélkül próbál keresztény lenni, de azt is jelentheti, hogy egy hívő közösség (ifi, gyülekezet, házicsoport, stb) tagja, de a mélyebb lelki kapcsolatok elől elzárkózik, ezért nem növekszik lelkileg, megreked. (51. oldal) Az elszigetelődésnek sokféle oka lehet, a zárkózott személyiségtől kezdve a múltbeli rossz tapasztalatokon át egy rejtett bűn takargatásáig. Az ifjúsági munkás számára ezért fontos, hogy felismerje azokat az elkerülési stratégiákat, amikkel a fiatalok ki akarnak térni a mélyebb lelki kapcsolatok kialakítása elől. (Mindezt természetesen a vezető részéről imádkozásnak kell megelőznie, és azzal is tisztában kell lennie, hogy nem biztos, hogy ő az alkalmas személy arra, hogy mélyebb vizekre evezzen azzal a bizonyos fiatallal – ez esetben a vezetőnek megpróbálhatja összehozni a fiatalt egy másik, érettebb keresztény segítővel, aki alkalmasabb erre a kapcsolatra, az elzárkózás enyhítésére.) Ilyen elkerülési stratégia lehet a téma elterelése, semmitmondó válasz adása (ebbe beleértve a válasz viccel való elütését), a soha rá nem érés, stb.
A szerző azt is javasolja, hogy tegyünk fel konkrét kérdéseket a lelki élettel vagy az észlelt problémával kapcsolatban, és ezt inkább tegyük előbb, mint később. Ha nem egy konkrét problémával akarunk foglalkozni, „csak” a már kialakult pozitív kapcsolatnak szeretnénk nagyobb lelki mélységet adni, akkor mondhatjuk például azt, hogy a jövő héten szeretnénk többször imádkozni a fiatalért és kérjünk tőle konkrét dolgokat, amikért imádkozzunk. (Lehet, hogy először csak általános dolgokat fog mondani, ekkor elégedjünk meg ennyivel – iskola, felelés, ne legyen beteg, stb. -, de ha többször is kérünk tőle imatémákat, akkor látja majd, hogy komolyan gondoljuk és jobban megnyílhat. Rákérdezhetünk arra is, hogy van-e valami, ami mostanában a Bibliával, Istennel vagy a gyülekezettel kapcsolatban foglalkoztatja, amin gondolkodik. Kerüljük az iskolai számonkérésre emlékeztető megkereséseket (pl. „Na, olvastál már ma Bibliát? Milyen ige volt? Mit tanultál belőle? Miért nem emlékszel rá pontosabban?), mert azzal csak az elzárkózást növelhetjük.
A problémamegoldó rákérdezéseknél Sean Dunn és Doug nevű fiatal esetét hozza fel példának:
- Ne elégedjünk meg azzal, hogy a fiatalok elméleti tudással rendelkezzenek a hitről, ne tudjuk le a probléma kezelését egy csupán információt átadó tanítással. A legtisztább és legalaposabb elméleti tudás is felfuvalkodottsághoz és önigazoláshoz vezet, ha nem kapcsolódik gyakorlattal. (28. old.) Állítsuk őket konkrét kihívások elé, ahol a bibliai tanítások gyakorlatban való működőképességét is megtapasztalhatják – vagy a saját kudarcaikat, ha önerőből, Isten nélkül akarják ezt megoldani. Nem is kell messzire menni: valósítsuk meg a közösségen belül azt a testvéri szeretetet, amivel az Újszövetségben és legnagyobb parancsolatban találkozunk.
- Lépjünk túl a kifogásokon! Tudatosítsuk a fiatalokban, hogy mindenki maga felelős a saját hitéért, akkor is, ha már sokadik generáció óta keresztény családból származnak. Könnyű másokat okolni a saját lelki problémáinkért, megfeneklett lelki életünkért. Lehet hivatkozni szülőkre, ifivezetőre (mondjuk az előbbiek képmutatók, az utóbbi tehetségtelen), lehet, hogy a kritika jogos is és ezek a személyek tényleg olyanok, hogy akadályozzák az ember lelki életét – de ekkor sem indokolható az apátiába süllyedés, ekkor sem ruházható át a felelősség. Legtöbbször a kifogások azok, aminek látszanak: kifogások, nem pedig valódi akadályok, kényelmes indokok, amivel próbálják magyarázni a bizonyítványt. Ne fogadjuk el! (39. old.)
- Iktassuk ki a média által jelentett torzítást! (Sean Dunn „szűrőnek” hívja, a fiatalok által fogyasztott média kiszűri a keresztény tanítás bizonyos részeit, ezért éreztem pontosabbnak a „torzítás” szót). (41. old.) A világi média olyan viselkedésmódokat, olyan értékeket közvetít, amik ellenkeznek a bibliai emberképpel és értékekkel. Hiába gondolják a keresztény fiatalok, hogy ez rájuk nem hat, a felmérések alapján ez nem igaz. A túlzott és kritikátlan világi médiafogyasztás eltorzíthatja a keresztény fiatal gondolkodását saját magával kapcsolatban (pl. a világi szépségideálhoz méri magát), a szexuális tisztasággal kapcsolatban, kevésbé lesz ellenálló a csoportnyomással szemben, viszonylagosnak fog gondolni egyes bibliai igazságokat, kijelentéseket. Személyesen még hozzátenném, hogy a keresztény média is hasonló módon torzíthat, irreális ideálokat állítva fel vagy a „keresztény popkultúra” (koncertek, megarendezvények) felmagasztalásával az a kényszerképzet alakulhat ki a fiatalban, hogy ezek a pörgős dolgok jelentik az igazi lelki élményeket, az igazi „dicsőítést”, és ami otthon, a hétköznapokban van, az maga az unalom.
A vezeték nélküli internettel és a hordozható eszközökkel a modern fiatal médiához való kapcsolódása akár reggeltől estig tarthat, nem ritka látvány az istentisztelet közben okostelefonozó hívő fiatal sem már. Az ezzel kapcsolatos lépések ezért fontosak, de még fontosabb, hogy ezt ne törvényeskedve tegyük, hanem szeretettel és hitelesen - „a legkiválóbb utat” mutatva. (1Korinthus 12,31b)
- Hozzuk ki őket az elszigeteltségből! A lelki apátia belső okainál már említettük az elszigeteltséget. Ez az elszigeteltség jelenthetui azt, hogy valaki közösségbe tartozás nélkül próbál keresztény lenni, de azt is jelentheti, hogy egy hívő közösség (ifi, gyülekezet, házicsoport, stb) tagja, de a mélyebb lelki kapcsolatok elől elzárkózik, ezért nem növekszik lelkileg, megreked. (51. oldal) Az elszigetelődésnek sokféle oka lehet, a zárkózott személyiségtől kezdve a múltbeli rossz tapasztalatokon át egy rejtett bűn takargatásáig. Az ifjúsági munkás számára ezért fontos, hogy felismerje azokat az elkerülési stratégiákat, amikkel a fiatalok ki akarnak térni a mélyebb lelki kapcsolatok kialakítása elől. (Mindezt természetesen a vezető részéről imádkozásnak kell megelőznie, és azzal is tisztában kell lennie, hogy nem biztos, hogy ő az alkalmas személy arra, hogy mélyebb vizekre evezzen azzal a bizonyos fiatallal – ez esetben a vezetőnek megpróbálhatja összehozni a fiatalt egy másik, érettebb keresztény segítővel, aki alkalmasabb erre a kapcsolatra, az elzárkózás enyhítésére.) Ilyen elkerülési stratégia lehet a téma elterelése, semmitmondó válasz adása (ebbe beleértve a válasz viccel való elütését), a soha rá nem érés, stb.
A szerző azt is javasolja, hogy tegyünk fel konkrét kérdéseket a lelki élettel vagy az észlelt problémával kapcsolatban, és ezt inkább tegyük előbb, mint később. Ha nem egy konkrét problémával akarunk foglalkozni, „csak” a már kialakult pozitív kapcsolatnak szeretnénk nagyobb lelki mélységet adni, akkor mondhatjuk például azt, hogy a jövő héten szeretnénk többször imádkozni a fiatalért és kérjünk tőle konkrét dolgokat, amikért imádkozzunk. (Lehet, hogy először csak általános dolgokat fog mondani, ekkor elégedjünk meg ennyivel – iskola, felelés, ne legyen beteg, stb. -, de ha többször is kérünk tőle imatémákat, akkor látja majd, hogy komolyan gondoljuk és jobban megnyílhat. Rákérdezhetünk arra is, hogy van-e valami, ami mostanában a Bibliával, Istennel vagy a gyülekezettel kapcsolatban foglalkoztatja, amin gondolkodik. Kerüljük az iskolai számonkérésre emlékeztető megkereséseket (pl. „Na, olvastál már ma Bibliát? Milyen ige volt? Mit tanultál belőle? Miért nem emlékszel rá pontosabban?), mert azzal csak az elzárkózást növelhetjük.
A problémamegoldó rákérdezéseknél Sean Dunn és Doug nevű fiatal esetét hozza fel példának:
„Míg
vannak fiatalok, akikben nem is tudatosul, hogy rejtőzködnek, mások
gondosan kidolgozott falakat építenek fel azért, hogy távol
tartsanak maguktól. Nagyon is tisztában vannak vele, hogy
megkérdőjeleznéd az életükbe fogadott bűnt.
Doug
is egy ilyen diák volt. Többfelől is hallottam, hogy testi
kapcsolatra akarja rávenni az egyik lányt az ifinkből. Mondtam
neki, hogy szeretnék vele beszélgetni, de folyton kifogásokat
hozott, hogy egyik időpont se jó neki valamiért. Végül nagy
nehezen találtam egy rést a jól kiépített védelmén és
egyeztettünk egy időpontot.
Rögtön
az elején rákérdeztem a dologra:
-
Na, és hogy vagytok Lynn-nne?
-
Jól – felelte egykedvűen.
-
És hogy vagytok lelkileg? Vigyázol rá testileg is vagy átlépítek
azokat a határokat, amiket Isten felállított?
A
magabiztossága egyből eltűnt. Minél többet beszélgettünk,
annál csendesebbé vált.
-
Figyelj ide, Doug – mondtam neki. - Tudod, hogy szeretlek. Én
pedig azt tudom, hogy Isten arra hív el téged, hogy vezető legyél
és kiállj érte. Ez pedig a legszentebb kapcsolataiddal kezdődik.
Amikor a testi kapcsolat határait feszegeted Lynn-nel, akkor nem
véded őt, hanem sérüléseket okozol neki.
Valami
végül betalált és Doug beismerte, hogy mostanában érezte, hogy
a Szentlélek is erre a gondolatra vezeti, de figyelmen kívül
hagyta. Azt is bevallotta, hogy tudatosan került engem és a többi
ifivezetőt is, mert attól félt, hogy elítéljük majd a bűne
miatt vagy meg akarjuk majd változtatni.
-
Doug – mondtam -, te úgy döntöttél annak idején, hogy Istenért
akarsz élni és neki akarsz tetszeni. Ha tényleg így van, akkor
itt az ideje, hogy valóban Őt keresd és hagyd, hogy átformáljon.
(…)
Pár
héttel később Doug és Lynn szakítottak és a fiú ma Krisztus
odaszánt követője.”
(52. old.)
A szerző felhívja a figyelmet
arra is, hogy persze nem minden esetben mennek így a dolgok. Azt
javasolja, hogy ha gondosan kiépített védelmi rendszerrel
találkozunk, akkor egyszerre mindig csak egy téglát üssünk ki
belőle és fokozatosan haladjunk, közben pedig készüljünk fel
arra, hogy a fiatal részéről nyílt vagy alattomosabb
„ellentámadást” is kaphatunk, valami sértést vagy egyéb
bántó dolgot. (A szerzőhöz egyszer odament egy ilyen fiatal és
azt mondta neki, hogy a másik ifjúsági munkás sokkal jobban
bejött a barátjának, mint a szerző...)
- Segítsünk nekik felállni,
ha elbuktak! A bűnök, bukások mindenkit végigkísérnek
keresztény élete során, de nem szabad, hogy a hívő személyiség
részévé legyen az, hogy bizonyos dolgokban elbukik és ebbe
beletörődik. Néha külső megbélyegzésre sincs szükség, saját
magát ítéli el és gáncsolja el az ember, amikor beleragad a
bukott állapotba, innen pedig külső segítség nélkül nagyon
nehéz kijutni. (Egy törvényeskedő közösség nem tartozik a
„külső segítség” kategóriájába!)
Sean Dunn szerint amikor a hívő
fiatal beletörődik a bukásba, a következő dolgok is megjelennek
az életében:
* nem lesz ereje keresni az Urat
* negatív érzelmek uralják le a
gondolatait
* mindig másokkal hasonlítgatja
össze magát és így egy valótlan képet alkot magáról
* elkerüli azokat a helyeket
(vagy lelkiállapotokat), ahol Isten megszólíthatja
* támadja, gúnyolja azokat, akik
próbálnak helyes módon élni
* és egyre mélyebbre merül a
bukott állapotába
Ha a bukásaik miatt lelki apátiába süllyedt fiatalokkal foglalkozunk, akkor fontos, hogy a belőlük áradó negatív érzelmeket, gondolatokat vagy reakciókat ne lázadásnak tekintsük. Lehet, hogy őket is frusztrálja az állapotuk és ezt nem tudják máshogy kifejezni. Még fontosabb, hogy szeressük őket úgy, ahogy Isten is szereti a bűnös embert (de nem a bűnét), ne akarjunk tökéletesnek mutatkozni, a tökéletesség helyett az Isten felé vezető irányra tegyük a hangsúlyt és mutassuk meg nekik Isten ígéreteit, a győzelmet, ami minden hívőre vár Isten oldalán. (57-62 old.)
- Teremtsünk biztonságos
környezetet! Az ifjúsági szolgálat során ne adjunk teret
annak, hogy egymástól vagy a szolgálóktól bántást kapjanak
vagy adjanak. Hangsúlyozzuk a pozitív szavak és megnyilvánulások
fontosságát, erejét és biblikus voltát, ebben járjunk az élen!
Tudatosítsuk, hogy mindenki felelős az általa okozott sebekért,
még akkor is, ha óvatlanságból vagy gondatlanságból okozta!
(90. old.) (Pl. valaki „beszólogatós” fajta és nem akart
személyesen megbántani valakit, de mégis sikerült neki.)
- Formáljuk ki a megfelelő
értékrendet, helyes prioritásokat! A fiatalok többsége
esetén nem az a kérdés, hogy lelkesek-e, hanem az, hogy mi iránt
lelkesednek. A kereszténység nem jelenti azt, hogy a hívőt semmi
más nem érdekelheti a Biblán meg a gyülekezeti életen kívül,
de ha egy hívő fiatalt a Biblia, a lelki dolgok szinte egyáltalán
nem érdeklik, akkor ott egyéb gondok is vannak vagy lesznek. Nagyon
fontos, hogy mindenkinek legyen olyan dolog az életében, amit
örömmel végez, egy hobbi, sport, művészeti tevékenység, bármi,
de még ennél is fontosabb, hogy ez mellett maradjon hely Isten
számára is az életében. Sean Dunn felidéz egy esetet, ami egy
gyülekezeti szabadtéri sütögetés során történt. Felfigyelt
hat fiatalra, akikben egy közös volt: mindannyian doboltak.
Folyton a különféle felszerelésekről beszélgettek, vagy
koncertekről, amiken játszottak. A szerző odasétált hozzájuk és
bedobott nekik egy feladatot: beszélgessenek öt percig bármiről,
csak a zenét nem említhetik. Fél percig csak nézték egymást,
majd egyikük bedobta valamelyik együttes nevét. Ezen zavartan
nevettek, majd ismét elhallgattak és így maradt az öt perc
végéig. (95. old.) Bár mindannyian (elvileg) hívő fiatalok
voltak, semmi más közös témájuk nem akadt a doboláson kívül.
A fiatalok beszélgetései megmutatják azt, hogy mi érdekli őket –
és mi nem. Ne tartsuk természetesnek és elfogahatónak, hogy hívő
fiatalok sohasem beszélgetnek lelki dolgokról egymás közt – ez
a lelki apátia egyik jele!
Végezetül nézzük meg a „Mikor
már unjuk Istent” záró sorait:
„Hogy emlékeznek majd a
fiataljainkra? Rendes gyülekezeti gyerekek voltak, akik jól
viselkedtek, rendszeresen jártak templomba és keresztény pólókat
hordtak? Vagy úgy, hogy ők voltak az a nemzedék, akik visszahozták
a szenvedélyt az egyház életébe, mert megtanultak Isten
jelenlétében élni? „Úr Jézus, bárcsak a fiatalok vágynának
rád! Bárcsak ismernék a hangod és nem tudnának élni a
jelenléted nélkül! Istenünk, kérlek, űzd el a fásultságukat
és gyújts szenvedélyt a szívükben irántad! Hagy legyenek ők az
a nemzedék, ami keres téged és megadja magát az akaratodnak!
Mutasd meg nekünk, hogyan vezessük őket egyenesen hozzád, hiszen
ők a tieid! Ámen!”
(105. old)
Az oldalszámok az angol kiadás
oldalszámai.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése