Már most az elején bevallom, hogy nem is
tizenkét kérdés, hanem tizenkét kérdéscsomag egy-egy kulcs köré
szervezve. Ha ifivezető, ifjúsági lelkész, önkéntes ifjúsági
munkás vagy a szolgálat iránt az átlagnál jobban érdeklődő
ifis vagy, ezeken a kérdéseken végigmenve összeállíthatsz egy
képet arról, hogy milyen az az ifi, amiben szolgálsz, aminek a
tagja vagy. Ha egy ifit meg akarnék ismerni, akkor is ezeket a
kérdéseket venném elő és venném végig a kapcsolattartóval.
Nem teljes a lista, szubjektívan választottak a területek is. A
kérdések többsége nem eldöntendő, hanem megválaszolandó. A
kérdésekre nincsenek jó vagy rossz válaszok, egyszerűen
kérdések, amiknek a lényege az információszerzés - vagy ha
saját magadnak válaszolsz csak (egyelőre), akkor a szolgálat
tudatosítása.
Tizenkét kérdés az ifidről
1. (Létszám)
- Hányan járnak rendszeresen ifire?
- Hányan vannak, akik az elmúlt egy
évben legalább két ifialkalmon megfordultak?
- Az ifisek hány százaléka tartozik
a gyülekezetbe járó családba és hány százalékuk "külsős"?
- Az ifi létszáma az elmúlt három
évet tekintve csökken, növekszik vagy stagnál?
- Aki elment az ifiből, miért ment
el?
- Aki érkezett, honnan, hogyan, miért
érkezett?
2. (Ifivezető)
- Hányan vezeti az ifit, ha többen
vannak, hogy osztják el a feladatokat?
- Hogyan lett/lesz valaki ifivezető a
gyülekezetben?
- Mióta szolgál az ifivezető a
gyülekezetben?
- Van-e valamiféle teológiai vagy
ifjúsági munkával kapcsolatos végzettsége, képzése?
- Olvas-e könyveket, internetes
oldalakat az ifjúsági szolgálattal kapcsolatban? Ha igen, miket?
Ha nem, miért nem?
- Van-e az ifivezetőnek mentora vagy
olyasvalakije, akivel rendszeresen beszélget a szolgálatról?
3. (Helyszín)
- Mi az ifi helyszíne vagy helyszínei?
- Mekkora az ifinek helyet adó terem,
milyen állapotban van, mivel van felszerelve?
- Mire használják még ezt a
helységet?
- Szokott-e máshol lenni az ifi?
(Házaknál, szabadban, külső helyszínen...)
- Van-e főzési, melegítési
lehetőség, teakonyha?
- Hol helyeznéd el az ifis termet a
múzeum(1) - hipermodern (10) skálán?
4. (Ifióra)
- Mikor van az ifi?
- Mennyire kezdődik pontosan az ifi a
hivatalos időponthoz képest?
- Ha később kezdődik, mi történik
a hivatalos és a tényleges kezdési időpont között?
- Változott-e az ifi időpontja az
elmúlt három évben? Ha igen, miért és hogyan?
- Meddig szokott tartani egy átlagos
ifi?
- Van-e állandó menetrendje,
"liturgiája" az ifinek?
- Hogy néz ki egy átlagos ifi?
5. (Tanítás, igehirdetés)
- Kik szoktak igével szolgálni az
ifin?
- Milyen hosszú az igei rész?
- Prédikáció (előadás), irányított
beszélgetés vagy egyéb formájú?
- Hányan szoktak Bibliát hozni
magukkal?
- Egy igeszakasz vagy egy téma igei
feldolgozását választja-e gyakrabban a szolgáló?
- Vannak-e sorozatok?
- Van-e éves/féléves/egyéb
hosszúságú tanítási terv?
- Milyen arányban szól az igei
tanítás keresőknek (evangélizáció), új hívőknek és érettebb
hívőknek?
- A meghallgatás mellett
feldolgozzák-e másképp is az igét az ifin? (Jegyzetelés,
kiscsoportos beszélgetés, stb.)
6. (Ima)
- Milyen formában jelenik meg az
imádság az ifialkalmon?
- Van-e egész csoportos, kiscsoportos
vagy páros imaközösség?
- Szoktak-e imakéréseket megosztani
az ifisek?
- Ha több ifivezető van, szoktak-e
imádkozni együtt az ifisekért?
- Imádkozik-e a felnőtt gyülekezet
az ifiért, imádkozik-e az ifi a felnőtt gyülekezetért?
7. (Közösség)
- Van-e kifejezetten erre szánt
közösségi idő az ifin? (Kötetlen együttlét, társasjáték,
csapatépítő játékok, stb.)
- Szoktak-e ifin kívül is összejárni
az ifisek?
- Egy új érdeklődő milyen
tevékenységekbe tud könnyedén bekapcsolódni egy ifialkalmon?
(pl. társasjáték, segítés, stb.)
- Vannak-e klikkek az ifiben?
8. (Szolgálat)
- Milyen feladatokért felelnek az
ifisek az ifialkalmon vagy a gyülekezeti életben?
- Szoktak-e elmenni szolgálni máshova
(más gyülekezet, szeretetotthon, stb.)
9. (Gyülekezet)
- Pozitív, semleges vagy feszült az
ifi és a felnőtt gyülekezet viszonya?
- Az ifisek hány százaléka jár a
felnőtt gyülekezet istentiszteleti alkalmaira, bibliaórára?
- Van-e a gyülekezet vezetésében
olyan személy, aki az ifiért felelős, azt felügyeli?
- Mi a gyülekezet elvárása az ifivel
kapcsolatban?
10. (Modell)
- Az ifivezető ismer-e több ifjúsági
szolgálati modellt?
- Ha ismer, az ifije melyikre hasonlít
a leginkább? Miért ezt a modellt követi?
- Más-e az ifi mögött álló
szolgálati modell/filozófia, mint a felnőtt gyülekezeté? Ha
igen, ez miben nyilvánul meg? (Zene, szolgálat felépítése,
hangsúlyok, stb.)
11. (Lelki növekedés)
- A havi rendszerességgel ifire járó
fiatalok közül hányan vannak megtérve?
- Hányan olvasnak rendszeresen
Bibliát, hányan imádkoznak?
- Növekedtek-e a lelkileg a hívő
ifisek az elmúlt egy évben? (Ha igen, miben? Ha nem, miért nem?)
- Mi segíti az ifiseket abban, hogy az
igének ne csak hallgatói legyenek?
12. (Kapcsolatok)
- Tart-e fent az ifi valamilyen
kapcsolatot más ifikkel (felekezeten belül vagy kívül)?
- Szoktak-e járni ifiként
rendezvényekre, konferenciákra, táborokba?
- Szoktak-e vendégtanítót hívni
vagy ilyen szolgálatra menni valahova a vezetők?
- Szoktak-e csendesnapot, konferenciát
szervezni?
- Van-e az ifivezetőknek testvéri,
szakmai kapcsolata más ifivezetőkkel?
- Milyen az ifi másokhoz
megyünk/hozzánk jönnek aránya?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése